Search This Blog

Saturday, June 4, 2011

kelebihan

Aku ada terbaca beberapa kisah nabi Musa a.s yang terlihat kelebihan2 umat nabi Muhammad, tapi aku sebagai pengikut Muhammad yang lemah ini tidak belihat kelebihan2 itu sebagai suatu benda yang bernilai, mungkin kerana kelemahan iman sendiri. tetapi, aku tetap bersyukur kepada Allah kerana dilahirkan dalam kalangan umat Muhammad, dalam umat yang agung.


                           Berkata Wahab bin Munabbih rahimahullah

Apabila Musa a.s membaca firman, terlihat olehnya sifat2 kelebihan umat Muhammad, lalu beliau bertanya : Ya Tuhanku! Siapakah umat yang dibelas kasihani ini? Yang ku dapati ada pada firman ini? Berfirman Tuhan: Itulah umat nabi Muhammad. Mereka redha dengan rezeki yang sedikit yang Aku berikan dan Aku pula redha dengan amalan yang sedikit dari mereka. Maka Aku masukkan mereka ke dalam syurga hanya dengan mereka menyebut kalimah LAA ILAAHA ILLALLAAH sahaja.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang dibangkitkan pada hari kiamat, sedangkan wajah mereka bersinar2 laksana bulan purnama, jadikanlah mereka itu umatku! Berfirman Tuhan: mereka itu umat nabi Muhammad. Aku bangkitkan mereka di Hari Kiamat dengan wajah mereka yang bersinar2 kerana wudhu’ dan sujud mereka.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang berkain selendang di punggung mereka masing2 , bersenjatakan pedang di bahu masing2. Mereka itu orang yang sentiasa bertawalkkal dan dadanya penuh dengan rasa yakin terhadap Mu. Mereka laungkan nama2 Allah pada setiap rumah Tuhan untuk berjihad di atas kebenaran, sehingga akhirnya mereka Berjaya membunuh dajjal, jadikanlah itu umatku! Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang meyembahMu pada sehari semalam 5 waktu, sehingga terbuka pintu2 langit untuk mereka dan turun rahmat keatas mereka, jadikanlah umat itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang berpuasa sebulan pada bulan Ramadhan untukMu, dan engkau ampuni setiap kesalahan mereka sebelum itu, Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang mengunjungi Baitul haram untukMU, mereka tiada keperluan lain untuk ditunaikan, mereka hanya meratap dan menagisi diri mereka, serta mengakat takbir membesarkan Tuhan,  jadikanlah umat itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad. Lalu Musa bertanya: Apakah ganjaran atas perbuata itu? Tuhan berfirman: Aku menambah mereka keampunan dan Aku akan membenarkan mereka untuk member syafaat kepad sesiapa yang datang sesudah mereka.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang memohon keampunan dari dosa2nya. Mereka menyuap satu suapan kedalam mulutnya, dan belum sampai makanan tersubut kedalam perutnya, melainkan dosa2 mereka itu akan di ampunkan. Mereka memulakan makan dengan menyebut namaMu serta mengakhiri dengan mengucap syukur,  jadikanlah umat itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat, mereka itu adalah umat yang terdahulu bangkit di padang Mahsyar pada Hari Kiamat, dan mereka jugalah yang terakhir dari makhluk2 yang lain, ya Tuhanku jadikanlah mereka itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.
Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat yang menyimpan kitab2 sucinya di dalam dada2 mereka dan mereka membacanya di mana sahaja mereka suka, jadikanlah umat itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat, mereka itu adalah umat yang mereka bercita2 untuk melakukan kebaikan, tetapi tidak mengerjakanya, maka mereka dicatatkan baginya suatu kebajikan. Akan tetapi jika diteruskan cita2nya itu, maka akan dicatitkan baginga 10 kali ganda sepertinya, sehingga mendapat 700 kali ganda , jadikanlah umat itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.

Berkata Musa a.s, Aku dapati di dalam firman ini suatu umat, mereka itu adalah umat yang mereka bercita untuk melakukan kejahatan tetapi tidak melakukan kejahatan tersebut, tidaklah dicatatkan di atasnya dosa. Akan tetapi jika diterukan niatnya itu akan dicatatkan hanya suatu dosa.  jadikanlah umat itu umatku. Tuhan berfirman: Tidak! Mereka itu umat Muhammad.


begitulah kuatnya keinginan nabi Musa untuk menjadi nabi kepada kita semua, tetapi kita tidak pernah bersyukur kerana berada dalam kelompok umat ini...











No comments:

Post a Comment

tadabbur al quran