Search This Blog

Thursday, November 18, 2010

secebis keinsafan



Aku dapat rasa hubungan aku dengan pencipa dalam 1 atau 2 hari setengah ni makin jauh dan jauh! Secebis keinsafan timbul apabila ketenagan dalam jiwaku hilang, aku dapat rasakanya, kesibukan hari ku untuk exam makin buat aku lagi jauh dari Allah. Semakin nak exam ni, semakin malas, semakin kuat tido, kuat tengok movie, iman berkurang dan hati tak tenang. Hati tidak tenang? Sedangkan Allah telah bersabda:

 Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah  hati menjadi tenteram. (al-Ra`d:28)

Al quran ada semua jawapan kalo aku nak, tapi nape aku tak buat? Kenape aku nak ilangkan stress, aku main facebook? Kenape aku tengok movie? Nape?..  Hati aku dapat rasakannya, apa ni adalah suatu hidayah buat aku? Allahdulillah, mungkin ya! Kalo aku ambik tu sebagai ya, ape yang aku kene lakukan ialah taubat! Ada sepotong hadis:

Dari Abu Musa r.a, dari nabi s.a.w katanya:”Allah Azza wa Jalla membentangkan tangan-Nya pada malam hari untuk menerima taubat orang yang bersalah siang hari, dan membentangkan tangan-Nya siang hari untuk menerima taubat orang yang bersalah malam hari sehingga matahari terbit di Barat.” (Muslim)
~Sumber :Jabatan Kemajuan Islam Malaysia~
Ak tak patut letak study, makan, dan tengok movie lebih dari pergi surau!! Azan berbunyi:

 “āllahu ākbar āllahu ākbar, āllahu ākbar āllahu ākbar,
 āsh'hadu ān lā ilaha illā-llah, āsh'hadu ān lā ilaha illā-llah,
 āsh'hadu ānna mūhammadār rasūlu-llah, āsh'hadu ānna mūhammadār rasūlu-llah,
hayyā `alā-s-salat, hayyā `alā-s-salat,
hayyā `alā-l-falāh, hayyā `alā-l-falāh,
 qad qāma tis-salaat, qad qāma tis-salaat,
āllahu ākbar, āllahu ākbar, lā ilaha illā-lah.”

Aku dengar azan, aku jawab azan, aku baca doa selapas azan, tapi sahutan aku tidak berbalas degan kunjungan ke surau! Dalam azan pun seru kita hayyā `alā-s-salat dulu sebelum hayyā `alā-l-falāh, aku tak tahu kenape, aku dengar, tapi aku tak patuh ngan seruan Azan, aku dengar tapi aku durhaka dengan seruan(سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا). Ape dah jadi? Lebih sibuk dengan dunia dari akhirat..kalau ade sape2 tanye kat aku, akhirat ke dunia lebih kekal? Sudah tentu aku jawab akirat.. tapi nape lah aku masih pegang pen untuk study?

“Adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggal(nya).” (an-Naazi’aat: 37-39)

Sekarag baru solan timbul. Kalo aku tahu ape yang keluar nanti exam, sudah tentu aku membaca tentang topic itu, kaji topic itu, paham, dan kaji! Tapi, Allah da terang2 bagi Al quran dan hadis dari Muhammad peace be upon him sebagai pegangan, untuk jawab soalan dalam kubur nanti?

Dari Abu Ayyub r.a katanya:”Rasulullah s.a.w pernah keluar rumah sebelum Maghrib, maka terdengar oleh baginda suatu suara. Kata baginda: Itu suara Yahudi sedang disiksa dalam kuburnya.”
 (Muslim)

Kenape aku tak study sume tu? Walaupun nanti aku akan di talqinkan, aku sure kalu aku mati pada saat ini, aku takan dapat jawab solan tersebut..shin chan dapat insaf, nape kita tak boleh...

2 comments:

  1. salam...balik klate dih...lamo tak update blog lonih?

    ReplyDelete
  2. wsalam, hahah...tulis blog, tp dop post jah..xdop internet...ni baru nk post..

    ReplyDelete

tadabbur al quran