Search This Blog

Monday, November 15, 2010

boys talk



aku, atiff, dan bani sedang menunggu bas selepas pulang dari kuliah dr sakki. Sedang kami asyik melepak, datang seorang perempuan yang sempurana pakaiannya menutup aurat, berbaju purple, bertudung labuh dan berkaca mata. Aku cuba mengcari aurat perempuan itu tetapi gagal, dia terlalu sempurana pakaiannya, sopan santun cara dia berjalan, tunduk pandangannya..

Aku: tiff, tengok tu cepat! Awek muslimah la tiff, macam ni la bakal isteri aku nanti!

Atiff: no hal ah! Mesti tak dapatnyer kat ko tu, haha..insyAllah! Aku pon nak bini aku rupe ni la. Takkan lah nak buat bini gaya popuan yang macam tu!

Atiff memuncungkan mulut pada seorang perempuan di seberang jalan. Aku memandang kearah perempuan itu, dia memakai baju ketat, tidak bertudung dan sedang bergelak ketawa dengan seorang lelaki.lalu aku mengalihkan pandanganku, tetapi aku tidak berdaya untuk memandagkan pandangan ku kearah lain lagi. Dengan tidak sengaja lagi, aku memandang kearah perempuan si ketat itu. Aku cuba mengcari setiap penjuru badan perempuan moga2 ada bahagian yang tidak terdedah.selame 5minit aku mengcari dengan mata nafsu, tidak jumpa sikit pun bahagian badanya yg ditutup..

Aku:haha, macam2 la ko ni tiff, ak stuju ngan ko! Takkan nak wat bini popuan ni, silap2 sampai baju anak aku pon die kebas ni nanti.

Bani: gampang ko ni! Haha.betul2! rupe macam pelajur je aku tengok 2! Laki die pon ape la nak sangat popuan macam tu! Aku tak taw la nape ade gak laki yang nak kan popuan cam gampang tu!

Atiff: ko mulut!!! Sedap2 je cakap awek tu pelacur! Haha..tapi macam betol gak ko cakap tu bani..sampai sini ak dengar dak tu gelak, xde adab lagsung. Buat rempit boley la dak sial ni..

Aku: nak wat rempit ape! Ko tu naik bas je.. yang korang emosi and touching sangat ni nape ha? Aku suh ko tgk awek muslimah tu bukan dak seberang tu! Ado0o0i..tengok lah beza awek muslimah ngan awek ketat tu..macam lagit ngan bumi kan..

Bani: yup2!! Aku stuju..eh tiff, yang mane ko pilih wat bini kalo ko nak wat bini?

Atiff: hahah, awat bodoh sangat soalan ko tu?? Xde soalan yang power lagi ke? Mampos kene lempang kat mak aku la kalo pilih popuan sial tu..hihi..

Bani: yerla, ak tanye, mane la tau ko nak yang macam yang ketat tu ke..setahu aku, popuan yang baik untuk laki yang baik..tapi kita tiga2 ni macam takde yang baik je..macam mana nak dapat awek muslimah wat bini ni..haha

Aku: haaa, tahu pon ko bani..ko cakap die pelacur tu, ape cita? Kang dapat betol2 kang..

Atiff: amen..moga2 ko dapat bani!! Hahah..yang aku pelik tu, nape eh popuan yang suke pakai baju ketat, sluar ketat pakai macam tu eh? Kalo nak terberak kan susah die..

Bani: ko doakan aku sedap!! Haha..ado0oi..sal berak je ko ni..yang aku heran ni, nape die dedah kan badan, tapi bile kite nak teling2 skit dieorang marah eh? Da nak tunjuk tu, kasi habis laa..tu namenye rezeki datang berbukit..

Aku:hahaha, datang berbukit?? Ade maksud tu! Ahh, ntah lah, die ase die cantik sangat la tu..de boyfriend pon bodoh, laki die tu sanggup xlarang awek mendedah…

Bani: da name nye couple tu haram..memang la wat benda haram je..

Atiff: dah2 la tu kutok orang! Tengok awek muslimah tu, sume tutup, aurat pon tak Nampak..macam ni la yang laki suke! Kalo tanye mane2 laki la, sume jawab nak popuan muslimah kan..tapi nape ade gak yang cople ngan popuan macam tu..

Aku: bengap ko tiff, da couple bukan nak wat kawin pn, wat main2 je popuan macam tu..tengok la tu..dapat sentuh2 free, gelak same2..

Bani: tu laa, kalo aku rogol awek ni kan, die salahkan aku lak! Tapi die yang tunjuk2 kat aku! Ni aku geram ngan dak popuan zaman skarang ni..

Atiff: ko ni bani!! Mulut macam sial! Hahah..nak rogol la ape la..ko ngan popuan kelas kite pon ko malu.

Aku: dah2, bas kolej kita da sampai da..jom3..


Ape yang ana nak sampaikan ialah, kalau mana2 lelaki bercakap tentang ciri perempuan yang bakal di ambik untuk dibuat isteri, rata2 cakap nak yang:

i)            Bertudung
ii)           Tutup aurat
iii)         Berilmu agama
iv)         Hormat suami
v)          Cantik
vi)         Berharta
vii)       Sopan
Dan perempuan yang tidak dipilih untuk menjadi isteri apabila berbual ialah:
i)            Tidak bertudung
ii)           Berbaju ketat
iii)         Tidak sopan
iv)         Jahil ilmu agama
v)          Tiada rasa hormat

ayat Al Quran yang berkaitan:
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.[An Nur, 31]



hadis yang berkaitan:


Dari Abu said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki dan perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan. Lelaki tidak boleh berselimut sesama lelaki dalam satu selimut tanpa pakaian dan perempuan tidak boleh berselimut sesama perermpuan dalam satu selimut tanpa pakaian.”
(Bukhari)


Rasulullah s.a.w bersabda: "Akan keluar satu batang leher dari Neraka pada hari kiamat, dengan dua mata yang melihat, dan dua telinga yang mendengar, serta lidah yang bercakap, lalu berkata: "Aku diberi kuasa menyiksa tiap-tiap seorang dari tiga jenis manusia: Tiap-tiap orang yang kejam dan keras hati, lagi degil tidak menerima kebenaran yang diketahuinya; tiap-tiap orang yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah, dan orang-orang yang membuat gambar".Abu Hurairah r.a

Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita”(Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah)

No comments:

Post a Comment

tadabbur al quran