Search This Blog

Tuesday, October 26, 2010

The price of jannah never comes easy


Syurga sangat tinggi, dan naik ke tempat-tempat yang tinggi memerlukan banyak usaha. Cara untuk syurga dipenuhi dengan benda2 yang bertentangan dengan keinginan manusia dan kecenderungan. Ini memerlukan tekad yang  kuat dan kemahuan sendiri.Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah, sallallahu alaihi wa sallam, berkata: "Neraka telah diselubungi dengan keinginan, dan syurga telah diselubungi dengan kesulitan."


"Versi dirakam oleh Muslim mengatakan "dikelilingi" bukan "terselubung." [Al-Usul Jami, 10/521, no. 8069]"


An-Nisa'i, Tirmizi dan Abu Daud meriwayatkan dari Abu Huraira bahwa Rasulullah, sallallahu `alaihi wa sallam berkata:" Ketika Allah mencipta syurga, Dia mengatakan kepada Jibril, Jadi dia pergi dan melihat 'Pergi dan melihatnya. " di itu, kemudian ia kembali dan berkata:. "Dengan Kemuliaan-Mu, tidak ada yang akan mendengar itu tetapi ia akan memasukinya" Jadi Dia dikelilingi dengan kesulitan dan berkata, 'Pergi dan melihatnya. "Jadi dia pergi dan melihatnya, kemudian datang kembali dan berkata:." Dengan Kemuliaan-Mu, aku takut bahawa tidak ada seorang pun akan memasukinya


"[Jami Al- ushul, 10/520, tidak ada 8068 Tirmizi berkata: .. Ini adalah]hadis sahih hasan"



An-Nawawi telah mengulas tentang hadis pertama:

"Ini adalah contoh dari pidato yang indah, fasih dan ringkas yang Nabi, sallallahu` alaihi wa sallam, mampu, di mana dia memberikan analogi yang indah bererti. Apa yang akan membantu anda untuk mencapai syurga kecuali melalui kesulitan, dan tidak akan membuat anda ke neraka, tetapi keinginan dan kemahuan Keduanya terselubung seperti yang dijelaskan, dan siapa air mata bawah tudung akan mencapai apa yang tersembunyi di balik Tabir Syurga itu adalah diruntuhkan dengan pergi melalui kesulitan, dan tabir neraka. adalah dirobohkan dengan menyerah pada keinginan dan keinginan. Kesulitan termasuk berjuang secara konsisten dan sabar dalam ibadah, menahan seseorang marah, pemaaf, sabar, menyerah amal, bersikap baik terhadap orang-orang yang menganiaya kamu, menolak keinginan fizikal, dan lain2.”


[Syarah An-Nawawi 'ala Muslim, 17/165]

No comments:

Post a Comment

tadabbur al quran